Monday 6 February 2012

PEPSI PURCHASES B2BN FRUIT JUICE FACTORY


Popular DJ Pongsatorn Jongwilas (left) and actress Urassaya ‘Yaya’ Sperbund (second right) were named Lipton’s new presenters yesterday. Joining the ceremony were Parinya Permpanich (right), Serm Suk’s marketing and sales director, and Jesdakorn Taratip, the marketing director for beverages at Pepsi-Cola (Thai) Trading. WISIT THAMNGERN

US beverage giant PepsiCo has devised a "Plan B" in the event it loses its tussle with its Thai bottler Serm Suk Plc by quietly taking over the San Miguel beverage factory in Thailand to establish its own production base.

The company wants to extend its soft drink business after its bottling contract with Serm Suk ends in October this year.

A source in the beverage industry said Pepsi-Cola (Thai) spent 4 billion baht to set up its own soft drink facility. It bought the 95-rai fruit juice factory at Amata City Industrial Estate in Rayong from the Philippines' largest brewer, San Miguel, in the past two months for 2 billion baht.

San Miguel entered Thailand's juice market in 2007 with Berri, a 100% fruit juice.

Prior to selling its fruit juice factory to Pepsi, San Miguel made an offer to Tan Passakornnatee, the founder of Ichitan Group, for 600-700 million baht.

San Miguel still operates its beer factory in Pathum Thani province.

Sunday 5 February 2012

PEPSI ดัน 3 เครื่องดื่ม ขึ้นทำเนียบแบรนด์พัน ล.ดอลลาร์


เป๊ปซี่ โค ยักษ์อาหารและเครื่องดื่มของโลก ประกาศเมื่อปลายสัปดาห์ที่ผ่านมาว่า ขณะนี้เครื่องดื่ม 3 แบรนด์ของบริษัท ได้แก่ น้ำอัดลมสี "ไดเอท เมาเท่น ดิว" (Diet Mountain Dew), ชาพร้อมดื่มบริสก์ ที (Brisk tea), และกาแฟพร้อมดื่มบรรจุขวด "สตาร์บัคส์" กลายเป็นเครื่องดื่มตัวล่าสุดที่มียอดขายแตะ 1 พันล้านเหรียญสหรัฐ ช่วยเติมเต็มพอร์ตโฟลิโอของแบรนด์ 1 พันล้านเหรียญของเป๊ปซี่ให้เพิ่มขึ้น

หนังสือพิมพ์ชิคาโก ไทรบูนส์ รายงานว่า ปัจจุบันเป๊ปซี่ โค ยักษ์เครื่องดื่มจากสหรัฐอเมริกา มีแบรนด์ที่มียอดขายแตะ 1 พันล้านเหรียญสหรัฐอยู่ถึง 22 ตัว อาทิ เป๊ปซี่, ไอเดท เป๊ปซี่, เป๊ปซี่ แม็กซ์, เกเตอเรด, ทรอปิคานา, โดริโทส, ชีโตส, เควกเกอร์ ฯลฯ

Thursday 2 February 2012

4ยักษ์คอนซูเมอร์ยึดอาเซียน! "เสี่ยเจริญ-สหพัฒน์-โอสถสภา-สิงห์"เฮโลทุ่มทุน


ยักษ์สินค้าอุปโภคบริโภคไทยดาหน้าบุกประเทศเพื่อนบ้านรับเออีซี "สหพัฒน์" ส่งมือดี "สันติ วิลาสศักดานนท์" ดูลู่ทางลงทุนพม่า "ตรางู" ตั้งบริษัทใหม่รับตลาดเสรี "เบอร์ลี่ยุคเกอร์" ทุ่มเจาะเวียดนามผุดโรงงานแก้ว ด้าน "สิงห์" ประเดิมตั้งทีมเฉพาะกิจบุกอินโดจีน นายกสมาคมตลาดชี้ "พม่า" ดาวรุ่ง แนะธุรกิจไทยเร่งลงทุนปีนี้ก่อนเปิดประเทศเหตุต้นทุนต่ำ


ประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน หรือเออีซี ที่จะเริ่มเปิดเสรีอย่างเป็นทางการในปี 2558 ถือเป็นโอกาสทางธุรกิจ ของทุกประเทศในอาเซียน โดยเฉพาะประเทศไทยที่เรียกว่ามีธุรกิจยักษ์ใหญ่ระดับแนวหน้าอยู่เป็นจำนวนมากที่มีความพร้อมทั้งเงินลงทุน บุคลากร เทคโนโลยีต่าง ๆ ถึงชั่วโมงนี้เริ่มเห็นความเคลื่อนไหวชัดเจนมากขึ้น โดยเฉพาะค่ายสินค้าอุปโภคบริโภครายใหญ่สัญชาติไทย 4 ค่ายยักษ์ ที่ประกาศนโยบายอย่างชัดเจนที่จะกระโดดเข้าไปในประเทศเพื่อนบ้านมากขึ้น ประกอบด้วย เบอร์ลี่ ยุคเกอร์ของเจริญ สิริวัฒนภักดี กลุ่มสหพัฒน์ โอสถสภา และเบียร์สิงห์